Rapport Dijsselbloem
De belangrijkste conclusie met betrekking tot de opbrengst van het verrichte parlementaire onderzoek en de gemaakte analyse kan bijna geen andere zijn dan dat er in het onderwijsveld sprake is van een groot intellectueel en pragmatisch tekort ten aanzien van innovatie; van docent tot politicus en alles wat daar tussen inzit. Men kent het begrip niet, men weet niet hoe het aan te pakken, men formuleert (opnieuw) anti-innovatieve condities etc. Niet zo gek, bijna niemand is voor dit weerbarstige ambacht opgeleid!
De analyse legt wel een groot aantal condities en ijzeren wetten bloot die innovaties invalideren. Het onderwijs heeft het voor elkaar gekregen bijna elke fout die er ten aanzien van innoveren is te maken, te maken. Het is dan ook geen wonder dat velen in dat veld innovatiemoe zijn. Een groot probleem als het gaat om de toekomstige staat van het onderwijs.
De kernvraag was en blijft: hoe leert iedereen die bij het onderwijs is betrokken innoveren?
De analyse legt wel een groot aantal condities en ijzeren wetten bloot die innovaties invalideren. Het onderwijs heeft het voor elkaar gekregen bijna elke fout die er ten aanzien van innoveren is te maken, te maken. Het is dan ook geen wonder dat velen in dat veld innovatiemoe zijn. Een groot probleem als het gaat om de toekomstige staat van het onderwijs.
De kernvraag was en blijft: hoe leert iedereen die bij het onderwijs is betrokken innoveren?
0 reacties:
Een reactie plaatsen
<< Startpagina