12 november 2007
Nashville (6): Gezien en gehoord op CIT
Strategisch plannen van afstandsleren (e-learning)
Een vertegenwoordigster van de ‘board of regents’ van de staat Tennessee gaf een presentatie over de strategische aanpak van afstandsleren: het RODP (Regents Online Degree Programme). Tenneesee kent 6 universiteiten, 13 community colleges en 26 technical training centers. De ‘board of regents’ is een overkoepelende bestuursorganisatie, die de mogelijkheid heeft om maatregelen bij de aangesloten onderwijsinstellingen af te dwingen. Tennessee bungelt wat opleidingssucces van de studenten betreft ergens onderaan de Amerikaanse lijst. Ruim 40% van de Highschoolstudenten gaat niet naar een vervolgopleiding. Van de rest zijn er ook nog eens en groot aantal uitvallers. Reden genoeg om hard te werken aan het verbeteren van het onderwijspeil van de bevolking. Het aanbieden van e-learning is dan één van de mogelijkheden.

De ‘board of regents’ is daarom een traject gestart om (meer) mogelijkheden te realiseren om mensen via een e-learningtraject te (bij) te scholen. Alle scholen werden verplicht 1% van het budget af te dragen om het project te financieren. Verder werd met betrekking tot de benodigde applicaties gestandaardiseerd: er kwam voor de hele staat één programma voor studentenadministratie en één leermanagement systeem (Desire2Learn: dat verklaart ook waarom het Volunteer State Community College overgestapt was van –ik meen– BlackBoard op D2L). Alle betrokken onderwijsinstellingen waren verplicht om mininmaal één cursus online aan te bieden.
Verder werd er door alle onderwijsinstellingen samengewerkt bij het realiseren van cursussen (niet meer overal het wiel uitvinden). Er zijn ook afspraken gemaakt over de begeleiding van de studenten (regelmatig contact) en allerlei andere processen. Tijdens de cursus wordt voortdurend gemoniord of studenten voortgang maken en tevreden zijn (een knop met “I’m happy” of “I’m not happy”. Dat geeft al genoeg informatie om snel te kunnen ingrijpen bij een student, die niet verder kan, maar ook bij een begeleider die vaak ‘not happy’ krijgt. Daar kan op worden bijgestuurd.
Inmiddels blijkt het programma een groot succes te zijn, het aantal inschrijven overstijgd alle verwachtingen, de investering heeft zich meer dan terugverdiend, de onderwijsinstellingen houden er na en aanvankelijke investering van 1% nu geld aan over.
Op de website www.rodp.org is het hele programma te vinden.

Fundraising
Een andere presentatie bleek in de omschrijving erg misleidend te zijn. Het ging niet zozeer over hoe je een e-learning infrastructuur opzet, maar hoe je moet samenwerken om geld los te krijgen bij de overheid. De belangstelling was overweldigend, maar liefst 3 Amerikanen en 2 Nederlanders kregen te horen dat het loont om een professionele lobbyist in te huren en dat je vooral veel moet barbequen. Wat dat betreft zit dat Amerikaanse systeem toch heel wat anders in elkaar dan het onze, al moeten wij natuurlijk ook additionele fondsen zien te krijgen in de vorm van allerlei subsidies, onder andere door samen te werken. Maar dat dit voor Amerikanen zo´n grote eyeopener is, was eigenlijk voor mij de grootste eyeopener…

Gezien op de expositie
Ncomputing Inc levert een technische oplossing om met meerdere mensen op ‘e’en pc te werken. In de computer worden maximaal twee kaarten gestoken die elk via een netwerkkabel verbonden zijn met een klein apparaatje waarop een monitor, muis en toetsenbord op kan worden aangesloten. De pc is dan door 7 mensen tegelijkertijd te gebruiken. Je hoeft dus maar één pc te vervangen, elke applicatie maar één keer te installeren om er met 7 mensen tegelijkertijd gebruik van te kunnen maken. Dat zou heel wat kunnen schelen in het hardwarebudget. Hoe dat dan zit met licenties, zou nog uitgezocht moeten worden!

Onderwijs in een ‘platte wereld’
Eén van de presentaties ging in op de consequenties van de globalisering en technologisering op het (Amerikaanse) onderwijs op basis van het boek ‘de Aarde is plat van Thomas Friedman. De presentatie bleek zich helaas te beperken tot wat algemene zaken: hoe hard groeit het breedbandgebruik, wat zijn de mogelijkheden van web 2.0? Heel even werd aandacht besteed aan een aantal zaken, die naar mijn idee ook van wezenlijk belang zijn: participatie van mensen in het onderwijs, en vooral werken aan de ambitie van mensen om te leren. Zoals Friedman het ook al zei: “vroeger zeiden we tegen onze kinderen, dat ze bord leeg moesten eten omdat er in India mensen woonden die dat eten graag zouden willen hebben. Nu zeggen we tegen onze kinderen dat ze hun best moeten doen op school omdat er in India mensen wonen die hun baan graag willen hebben”.

Jef van den Hurk

Een reactie plaatsen

<< Startpagina


<< terug naar startpagina
Laatste berichten
Nashville (5): Tips & Tricks
CIT2007 Conferentie begonnen
Nashville foto's
National Park op de vrije dag
Nashville (4)
Foto's bezoek? Plaats ze ook!
Bezoek aan Volunteer State Community College
Nashville (3): het Amerikaanse onderwijssysteem
Night out in Music City Nashville
Nashville (2)

Powered by Blogger