Startpagina
donderdag 27 maart 2008
Serious games bij ROC West-Brabant
De presentatie met de titel "Op weg naar onderwijsvernieuwing met Serious Games" werd vanochtend goed bezocht. Joachim Franssen vertelde samen met enkele collega's van ROC West-Brabant meer over de ideeen die men aan het ontwikkelen is voor enkele serious games. Gedeeltelijk worden de producten gefinancierd door het Actieprogramma Maatschappelijke sectoren en ICT. Voor Engels en Nederlands zijn er concepten voor een verhaallijn, maar nog geen concrete games. Bij Engels zal de nadruk komen te liggen op spreekvaardigheid, bij het spel voor Nederlands meer op shrijfvaardigheid.
Een game waarvan wel een eerste versie werd gepresenteerd is het ondernemersspel Enterprise, wat is gemaakt door Games Factory Online. Dit spel heeft als voornaamste doelstelling het stimuleren van de ondernemerszin bij leerlingen. We speelden een ronde waarin we een bedrijf moesten opstarten, dit van personeel en inventaris moesten voorzien en reclame moesten maken. Ook een marktonderzoek doen behoort tot de mogelijkheden. Het spel ziet er mooi uit, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Nadat de "battle mode" werd ingezet (versnelde simulatie) kregen we de melding dat ons bedrijf bankroet was en stopte het spel. Feedback kregen we helaas niet in het spel, maar dat biedt de begeleidende docent wel de mogelijkheid om de discussie met cursisten aan te gaan over waarom het fout is gegaan. Toch vond ik het wat teleurstellend dat er weinig achtergrond informatie in het spel te vinden is en dat er voor de docent geen mogelijkheid is om achter de schermen mee te kijken of instellingen aan te passen. Natuurlijk is dit nog maar een eerste versie van het spel en in een volgende zouden dit soort zaken dan ook meegenomen worden. ROC's die met het spel zouden willen werken kunnen contact opnemen met Arjen Nauta van Games Factory Online.

Labels:


woensdag 26 maart 2008
Opleidingplanner

In de voorlaatste presentatieronde werd OpleidingPlanner gepresenteerd door Mariette de Jong van het Noorderpoort College en Gert vd Brink en Liesbeth Pennewaard van het SLO. OpleidingPlanner is een webbased tool voor het omzetten van de kwalificatiedossiers naar een ontwerp voor je opleiding. Je voelt je zelf “eigenaar” want de tool is zo flexibel dat je het naar je eigen hand kan zetten, je eigen taalgebruik kan hanteren en je eigen opleiding ermee kan bouwen. Verschillende didactische concepten kunnen erin gebruikt worden.
We kregen de nieuwste versie van het programma te zien (3), maar hiermee was nog geen evaring opgedaan op scholen. We werden in vogelvlucht door de software geleid: Van de grote lijnen die ROC breed gelden (de structuur), naar een opleidingsteam dat de opleiding vormgeeft tot een ontwikkelaar die er opdrachten in plaatst. De kwalificatiedossiers van het COLO zijn allemaal gekoppeld aan OpleidingPlanner, wat weer wat invoerwerk scheelt. De vragen die het oproept zetten aan tot discussie en zorgen er uiteindelijk voor dat er een een visie wordt ontwikkeld en dat er bijvoorbeeld een OER uitrolt. De tool wordt ook gebruikt om in de gemaakte structuur opdrachten te plaatsen, maar het is niet een tool waarmee vervolgens cursisten aan die opdrachten gaan werken. Deze kunnen wel worden geexporteerd naar bijvoorbeeld een ELO of een tool als Trajectplanner, waarmee mensen het nog wel eens verwarren. De nieuwste versievan OpleidingPlanner zal vanaf april op enkele ROC's en AOC's in pilots worden getest.

Labels:


Follow me op Roc ASA

In de 1e ronde woonde ik de presentatie bij rond het begeleidings- en portfolio instrument Follow Me van APS. Leuk hierbij was vooral dat de cursisten zelf ons vertelden hoe alles werkt. Heel bijzonder is wel dat deze cursisten van de opleiding onderwijsassistent helemaal zelfstandig hun opleiding vormgeven. Docent en coach Menno Rood beschreef hoe ze zelf hun roosters samenstellen, zelf hun workshops kiezen en zelf hun opdrachten en leerroute bepalen. Natuurlijk leren, een term die, zoals Rood zelf ook aangaf, intussen helaas wat beladen is. Ik was zeer onder de indruk van de manier waarop we door het programma werden gepraat door "onze" cursiste, die ook prima kon aangeven waar haar sterke en zwakke punten zaten. De basis van de opleiding zit hem dan ook in de zelfreflectie, waarbij een tool als Follow Me dan wordt ingezet om de coachingsgesprekken een richting te geven. Het voert te ver om hier helemaal uiteen te zetten hoe alles georganiseerd is bij de opleiding, maar interessant was het zeker om te zien hoe cursisten met dat stuk zelfverantwoordelijkheid omgaan en hun eigen weg bepalen door hun studieloopbaan.

Labels:


Presentatie Willem Vermeend
De eerste presentatie is binnen (werd net binnengebracht op een stickje), namelijk die van Willem Vermeend, met de titel "De Connected School". Deze is van de eerste keynote van vanochtend.

Labels: